Artikel i HT

HT 23 juni 2006
Skärgårdsprofil med 70-årig träbåt
 

 

NJUTÅNGER Sven Sundqvist, Snäckmor i Njutånger, snart 94 åt, är en känd profil i bygden. I sitt båthus har han en lika välkänd båt, den 25 fot långa skötbåten C V Andros, som faktiskt 70-årsjubilerar i sommar.
- Båten började jag bygga tillsammans med min pappa Johan 1935 och på pingstaftonen 1936 var det sjösättning. Vi firade med kaffe och kubb, säger Sven Sundqvist.
Den är byggd i furu så när som på sargen i ek som inköptes hos Bröderna Wästberg i Hudiksvall för 90 kronor. Sticksåg och yxa användes mest hela tiden, och ritningen, ja den hade Johan Sundqvist inuti sitt huvud. Namnet på den öppna träbåten har sin speciella historia. Motorn tillverkades i Åbo, Finland och hette Andros efter grundarna/konstruktörerna Andre och Rosenqvist. C V står för Crichton-Vulcan i Åbo som på sin tid var Finlands största varv.
- Vi gav båten det här namnet för att retas lite med dom andra här i Snäckmor. För de flesta var det självklart att man skulle ha en svensk motor i båten, men pappa hittade den här i Finland och som visade sig vara bränslesnålare än de svenska, säger Sven Sundqvist. Vi var därför ensamma om att ha en finsk motor och ljudet blev med tiden välkänt.
 

Tidigare yrkesfiskare
På den här tiden jobbade Sven och pappa Johan som stuvare i Iggesund. Fram till 1921 hade Johan Sundqvist varit yrkesfiskare, men slutade, då det på 20-talet inte var någon större efterfrågan på strömming.
- Därför började pappa som stuvare i Iggesund och på nyårsafton 1930 var jag med på min första båt och tjänade 33 kronor, säger Sven Sundqvist, som trots sin aktnings-värda ålder har koll på läget.
Genom åren har Sven varit väldigt noga med att spara och dokumentera saker och ting i sitt liv.
-Jag skrev upp namnen på alla båtar jag varit med och stuvat. Det blev över 2 000 innan det var klart. Sedan 1927 har jag även noterat när isen går på Njutångersfjärden. Det var sent i år, men inte som 1966 då isen gick 15 maj, säger Sven Sundqvist.
 

Första träbåten
Båtbygget hemma i snickarboden i Snäckmor var inte det första, och heller inte det sista. Redan 1910 byggde Johan Sundqvist sin första träbåt och den hade den första motorn i Njutånger för en kostnad av 600 kronor. Androsmotorn i den båt som Sven var med och byggde, kostade 11 250 finska mark, och den har sin speciella historia. Pappa Johan fick på kajen i Snäckmor nys om att en fiskare i Sandarne, Seth Wahlbeck, hade en Andros i sin båt och dessutom var ombud för märket. Johan tog med sig sin hustru Helfrid till Sandarne och efter en provtur föll Johan direkt. Den nya motorn kom med båt till Hudiksvall, men en skada på emballaget och även på motorn innebar att den gick i retur. Men efter tre veckor hade den nya motorn anlänt. Androsmotorn tuffade på, år in och år ut, för att 1977 tas ur bruk då den så kallade avloppsförvärmaren rostat sönder och kompressionen inte var den bästa. Den gamla motorn har sedan dess haft sin plats i Sven Sundqvists sjöbod.


Finskt igen
Ytterligare en finsk motor fick ta vid då Sven lät montera in en ny i Wickström, tvåcylindrig och på elva hästkrafter. En motor som i år fått en totalrenovering och tuf-far numera på i Njutångers skärgård med sitt karaktäristiska ljud. Det är Njutångersbon Jan-Olof Ståhl som stått för renoveringen och som har en mycket nära relation till Sven Sundqvist.
 - Än har vi inte kommit oss i väg, men snart ska Sven och jag ta en tur ut till fiskestugan på Prackskär och bara njuta, säger Jan-Olof Ståhl.
Att en träbåt av den här kalibern uppnår den aktningsvärda åldern av 70 år har även detta sin speciella historia. - Man ska inte hålla på och skrapa båtarna trärena år ut och år in. Den här är bara skrapad en enda gång, säger Sven Sundqvist, och de sista 15 åren har ingenting gjorts åt båten. Dessutom förvaras den under tak i båthuset och det är viktigt. C V Andros och Sven Sundqvist har genom åren blivit något av en institution i Njutångers skärgård. I den här båten har han skjutsat massor av människor.

- Från överstepräster till hembrännare, brukar jag säga.
Och om den aktningsvärda åldern, snart 94 år och sitt skarpa minne säger han så här:
- Jag är mer eller mindre uppfödd på getmjölk. Där har vi nog poängen.
 

Leif Flodin
0650-35546
leifflodin@ht.se


Artikelutdrag från Träbåtens Dag i Borka:

Med från början

Några av dem låg och gungande vid bryggan under lördagen, till exempel CV Andros, byggd i Snäckmor 1936 av Johan Sundqvist. Nu ägs den av hans son , 89-årige Sven Sundqvist, som fanns på plats i Borka efter båtfärden från Snäckmor. CV Andros döptes efter sin första motor, och gick som fiskebåt nägra år. Sen blev det mest persontransporter. Sven Sundqvist var med redan när båten byggdes.

- Jag var med och slog några spikar i den, fast farsan basade, berättade han. Den har följt mig hela livet. Har man haft träbåt länge, då trivs man oerhört bra i dem. Och det var flitig verksamhet med båten. Jag har skjutsat alla sorters folk, från hembrännare till överstepräster, som skulle ut på öarna i Njutånger.

Fått en klapp
Som bäst har farten blivit sju till åtta knop, och motorn CV Andros var slitstark utan like, enligt Sven Sunqvist.
- Den höll i 40 år. Jag lät fodra in cylindrarna på den, och då höll den så länge. Det var en bra motor. Jag har klappat den ibland, när jag kommit i land.

Båten CV Andros har inte legat motorn efter i slitstyrka, än går den genom fjärden, blänkande och grann.
- När den var ny fick den linolja och terpentin, det är rätt medel för nya båtar. Och sen fernissa. På 65 år har jag skrapat den en gång, och det gör jag inte om. Är det inga blåsor, så behövs det inte, då är träet friskt, förklarar Sven Sundqvist. 

SANDY BERGSTRÖM
sandy.bergstrom@ht.se